Delautomatiserade skördare och förarlösa skyttlar – här är branschens förslag på framtida skogsmaskiner

Vad förväntar vi oss av de maskinsystem som är i bruk om säg tio år? Ska de vara helt automatiserade eller fjärrstyrda, gå på vätgas eller el? I ett projekt inom Mistra Digital Forest har forskarna samlat intressenter till en workshop om framtida maskinsystem för att kartlägga deras tankar. Nu ska deltagarnas förslag simuleras och analyseras för att ringa in vilka som är intressanta att ta vidare.

Bild på Rikard Lundqvist
Rikard Lundqvist, Skogforsk
Fotograf: Elin Fries

– Vårt huvudfokus har varit att blicka ungefär tio år fram i tiden och fråga dem som faktiskt berörs vad de tycker att ett maskinsystem ska ha för funktioner då. Vi var ute efter förslagen som om tio år skulle kunna testas operativt men inte måste vara i serieproduktion eftersom stegen dit tar många år, säger Rikard Lundqvist, forskare på Skogforsk och projektansvarig.

Med på workshopen fanns representanter från Södra, Billerud, Stora Enso, Sveaskog, SCA, Holmen samt SLU och Skogforsk som tillsammans driver projektet inom Mistra Digital Forest. Deltagarna fick fundera kring vad som är viktigast att förbättra med dagens maskinsystem och vilka omvärldsfaktorer som har störst inverkan på utvecklingen. Inför workshopen ombads de också att komma med anonyma förslag som alla sen fick rösta på.

Helt eldrivna fordon saknas på topplistan

Forskarna såg att många förslag var lika dagens maskinsystem, men mer förädlade. På topplistan fanns bland annat delautomatiserade skördare som lastar förarlösa och/eller fjärrstyrda skyttlar och helt autonoma maskinsystem, samtliga drivna med vätgas eller hybridlösningar. Till forskarnas förvåning fanns inget helt eldrivet fordon med på topplistan, något som skulle kunna förklaras av att det saknas bra lösningar för laddinfrastruktur.

Bild på Ola Lindroos
Ola Lindroos, SLU
Fotograf: Andreas Palmén

– Nu rekryterar vi en doktorand som kommer att undersöka alternativ för att ordna energiförsörjningen till framtidens elektriska skogsmaskiner. Vi vill ta reda på hur och i vilken form det är bäst att transportera ut energin som i slutändan ska nyttjas som el i skogen, säger Ola Lindroos, professor vid institutionen för skogens biomaterial och teknologi på SLU. 

Förslagen analyseras – vill utforska potentialen i olika maskinsystem

Av de förbättringsområden som ringades in var lägre koldioxidutsläpp det viktigaste följt av ökad förarsäkerhet. Till de största utmaningarna hörde lägre tolerans för markskador, högre krav på minskade koldioxidutsläpp, bristande tillgång på drivmedel och svårigheter att rekrytera personal. Generellt trodde deltagarna att förutsättningarna blir svårare i framtiden men också att större tekniska möjligheter i form av automation och fjärrstyrning samt nya energislag kan driva på den utvecklingen.

Resultaten från workshopen kommer att sammanställas i en rapport och publiceras i en vetenskaplig artikel under 2024.

– Nu går projektet vidare i nästa steg då vi kommer att simulera och analysera alla de förslag som kom in för att bredda vår kunskap om olika maskinsystem och deras potential. Vi behöver ta reda på var vi ska lägga fokus och som stöd i utvecklingsarbetet har vi en nystartad referensgrupp, bland annat med representanter från företag i skogssektorn. Förhoppningsvis leder detta till att vi har nya relevanta maskinsystem på plats om tio år, säger Rikard Lundqvist.  

Relaterad artikel (delfinansierad av Mistra Digital Forest)

P. HeraO. Mendoza-TrejoO. LindroosH. LideskogT. LindbäckS. LatifS. Li, and M. Karlberg. Exploring the feasibility of autonomous forestry operations: Results from the first experimental unmanned machine.https://doi.org/10.1002/rob.22300 (2024)