Digital transformation

Ny studie ringar in faktorer som påverkar digitaliseringstakten

Skogsnäringen engagerar sig i en bredd av digitala innovationsprojekt. Men steget från framgångsrikt forsknings- och utvecklingsarbete (FoU) till implementering är ofta mödosamt. Vad krävs för att nya digitala lösningar ska få genomslag? Ett projekt inom Mistra Digital Forest söker svaret.

Idag är det snarare organisatoriska aspekter än bristande teknik som hindrar digitaliseringen inom skogsnäringen från att ta ordentlig fart. Med den observationen som utgångspunkt har en grupp forskare vid Umeå universitet och Skogforsk intervjuat ett femtontal representanter som alla har deltagit i skogliga forskningsprojekt inom digitalisering.

– De flesta kan nog känna igen sig i att framgångsrika FoU-projekt är en sak. Men att resultaten leder till tekniska lösningar som implementeras och används, det är något helt annat. Vi har tittat på hur vi kan uppnå nya former av digitalt värdeskapande genom att fokusera på vilka förändringar som behövs i den skogliga värdekedjan, säger Daniel Nylén, universitetslektor på Swedish Center for Digital Innovation (SCDI) vid Umeå universitet.

Daniel Nylén, SCDI
Daniel Nylén, SCDI
Fotograf: Johan Olsson

 

I huvudsak tre faktorer som påverkar implementeringen

I studien utgår forskarna från tre FoU-projekt inom digital innovation. Den fördjupade analysen av studiens resultat pågår, men forskarna kan ringa in tre huvudsakliga faktorer som påverkar hur väl resultaten implementeras.

– Övergripande handlar det om att inte bedriva projektet isolerat utan att varje aktör gör det till en del av sin digitala strategi. Andra viktiga aspekter är att faktiskt avsätta resurser för att ta hand om resultaten efter att projektet har avslutats och att våga utmana sin etablerade organisatoriska identitet.

Traditionella värdekedjor kan behöva omvärderas

Daniel beskriver vidare hur de traditionella värdekedjorna kan behöva omvärderas för att möjliggöra digitala innovationer.

– De projekt vi utvärderar visar vilket stort engagemang och stor vilja det finns hos skogsnäringen att investera i FoU kring digitalisering och digital innovation. Men för att öka takten i digitaliseringen kommer de etablerade roller och relationer som värdekedjans aktörer har till varandra att behöva omprövas.

Så kan digitala innovationsprojekt få bättre genomslag:

1. Projektet behöver knyta an till aktörernas digitala strategi och inte bedrivas i ett vakuum eller enbart ses som ett ”coolt experiment”. Här finns också utrymme att låta den digitala strategin vara dynamisk, det vill säga att låta de nya innovationerna påverka strategin.

2. Varje aktör behöver avsätta resurser och kompetens för att arbeta vidare med projektet och ställa sig frågan ”hur kan det här få plats i vår organisation och varför är det viktigt för vår affär?”. Här krävs ett slags tvåhänthet, att kapacitet frigörs för implementering utan att det påverkar det dagliga inkomstbringande arbetet.

3. Det kan uppstå spänningar i relation till punkterna ovan. För att dra nytta av resultaten från digitalt fokuserade FoU-projekt behöver aktörerna våga ta risker som kan innebära att den organisatoriska identiteten måste ifrågasättas.